David Pefko – Levi Andreas

Bestel Levi Andreas hier.

Wie is Levi Andreas? Dat zou de kernvraag kunnen zijn om dit boek te doorgronden. De naamgever van deze roman laat zich slecht kennen. Hij is een pathologische leugenaar wiens levensverhaal een meisje (Rosa) het hoofd danig op hol brengt. Een levensverhaal dat hij ‘naar waarheid’ opschrijft: “Misschien moest ik al mijn leugens maar eens opschrijven, dat zou best nuttig kunnen zijn” zegt hij. Of we met deze bekentenissen dichter bij de waarheid komen is dan de vraag, maar gelukkig gaan romans daar niet over, over de waarheid.
Levi Andreas is een complex verhaal met veel verhaallagen.
1) Het verhaal van Levi Andreas zelf. In het heden met het 22-jarige meisje en 2) in het verleden met zijn moeder en broertje.
3) Het verhaal van Rosa. In het heden met het personeel van de stomerij en 4) in het verleden met vader en moeder en broer Nathan.
En dan het verhaal van Rosa nadat zij door de verwikkelingen in de stomerij vrij is om haar leven op orde te krijgen. Zij kiest dan voor een zwervend bestaan op zoek naar en in de ban van verhalen. Verhalen van de leugenaar Levi Andreas. Hij heeft 24 boekjes achtergelaten met de verhalen die we in Deel 1 al  lazen, afgewisseld met Rosa’s geschiedenis.
Rosa gaat echt op pad na een cruciale zin: “Je schreef dat je niet op zult houden met reizen, dat je zoektocht door zal gaan, naar mij en ongetwijfeld ook naar jezelf. Zet door, pak je koffers niet uit, leg ze op de volgende bagageband, en op die daarna, en die daar weer na; tot het einde van de wereld in zicht komt.”
Zou Rosa de gedroomde lezer zijn voor Pefko? Iemand die altijd zal blijven lezen, op zoek naar de schrijver en ongetwijfeld ook naar zichzelf? Die doorzet, telkens weer een nieuw leesavontuur ter hand neemt. Tot het einde van de wereld in zicht komt (maar nooit bereikt wordt). Een soort einde van de wereld? Het vijfentwintigste verhaal maakt dat zij ook een beeld heeft waar zij naartoe wil. De droom van iedere schrijver. Een lezer die je op pad dwingt met je teksten.
Een zoektocht naar geluk, naar rust, naar waarheid, naar jezelf? Of is dat overal te vinden, behalve bij jezelf?
Wordt een beetje een filosofisch avondje met je leesclub.

VOOR DE BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK:
Klik op Scan voor leestips Levi Andreas-David Pefko voor de PDF met barcode.
Deze code kun je uitprinten op je eigen briefpapier en vervolgens in het betreffende boek vouwen.
Zo kunnen klanten met een smart phone al in de winkel of bibliotheek zien of deze titel iets is voor hun leesclub. Gratis!
(App’s waarmee je zo’n QR-code kunt lezen zijn b.v. QuickMark of QRReader (iPhone), of google naar QR codes voor Android. )

Indeling
Proloog – Het begin van het einde

Deel 1 – Sommige mensen kunnen maar beter helemaal niet denken

strijkboutje
– De geur van geluk (? chloor is de enige geur) 1
strijkboutje
– Bij jou kreun ik oprecht (citaat 22-jarige meisje) 2
strijkboutje
– One happy island (Aruba, renaissance hotel) 3
strijkboutje
– Een grote vis (grootmoeder) 4
strijkboutje
– De clown van het kwaad (voor de nepwinkel) 5
strijkboutje
– Nooit kan jij je zaken eens normaal regelen! (22-jarige meisje) 6
strijkboutje
– Hou nooit op kind te zijn (een motto van zijn grootvader) 7
strijkboutje
– Rudolph (zijn sjacheraar-baas) 8
strijkboutje
– De minuscule sproetjes van het 22-jarige meisje 9
strijkboutje
– Het ergste wat er bestaat is te willen deugen (citaat grootvader) 10
strijkboutje
– Venetië (vakantie na globe-meevaller) 11
strijkboutje
– Mama, je moet beloven dat je geen rare dingen zegt (tijdens het etentje met het 22-jarige meisje) 12
strijkboutje
– Eurodisney (met vluchtgedrag van Levi) 13
strijkboutje
Eerste brief (lief 22-jarig meisje. Vreemde aanhef) 14
strijkboutje
– Ik wil niet dat iemand mijn wc onderpiest! (22-jarig meisje wordt gek van klussers) 15
strijkboutje
– Veranderen (toen, moeder wordt gelukkig van veranderen v. interieur) 16
strijkboutje
– Psychiater (Levi liegt de psych voor) 17
strijkboutje
– Ik brand elke avond een kaarsje voor jou (toen, joods zijn, riep Anika tegen Levi) 18
strijkboutje
– Feestjes in mijn eentje (heden, cocaïne gebruik) 19
strijkboutje
– Mama, mag ik zeggen dat je dood bent? (heden, om schuldeisers een smoes te geven) 20
strijkboutje
– Things Have Changed (heden. Song van Dylan) 21
strijkboutje
– Kanker of geen kanker, die stroom gaat eraf! (heden, moeder heeft kanker) 22
strijkboutje
– Ik hou van de liefde (heden, 22-jarige meisje) 23
strijkboutje
– Tweede brief (De leugens hebben de afstand definitief gemaakt) 24
strijkboutje

Deel 2 – Hoe de dood ons nader tot elkaar brengt en ons leert brieven te schrijven

Deel 3 – Levi Andreas in 24 zwarte boekjes

Deel 4 – Naar een soort einde van de wereld

Personages

Rosa
werkt met:
Lidy en de Poolse Angelica Chadimova in de wasserij.
Meneer Henri Demast
Mevrouw Beulinger
Rosa’s broer heet Nathan.

Levi Andreas, sjoemelaar, Liv’ p.96, Levi p.154, 169. De familie Andreas 167
Vader
Mijn moeder
Mijn broertje
Mijn grootmoeder (asbakkendief)
Mijn grootvader
Het 22-jarige meisje (heeft ook een moeder en een broertje p.77)

Tijd
In welke tijd speelt het verhaal zich af? Het ‘heden’? Er wordt mobiel gebeld maar e-mail lijkt niet te bestaan voor Rosa en Levi. Alles wordt nog per brief afgehandeld. En een vliegticket wordt nog gekocht in een winkel op de Vijzelstraat.

Joods?
Wat is er joods aan dit boek? Levi Andreas,, broer Nathan van Rosa. Het zijn joodse namen.
Ook is er een hoofdstuk (Ik brand elke avond een kaarsje voor jou) waarin de moeder van Levi en z’n broertje iets meer aan het joods zijn gaat doen.
“- ‘Schiet eens op, ik moet de pasta afgieten!’ riep ik.
– ‘Doe niet zo joods,’ zei hij.”
Wat is dit voor dialoog?

22-jarig meisje. Een rolomschrijving?
Na twee maanden zei ik dat ik van haar hield p.25.
Binnen een maand had ik een huis gevonden p.25 (op p.172 heeft hij “meer dan een jaar” volgehouden dat hij het gekocht had.
Na vijf maanden kon ik me niet meer herinneren hoe het was voordat zij in mijn leven was gekomen.
Ze liep vijf maanden stage op het eiland (Aruba). P.30
En dan weer naar Venetië.
Maakt een reis naar Algerije (p.112)
Ze “waren samen vaak in Brussel geweest”. P.159
Ze was net weer van studie gewisseld, p.168
Hoe lang blijft het meisje 22?
Het lijkt alsof zij ook een karikatuur is een rol die zij in het spel van Levi speelt. Net als ‘zijn moeder’, ‘zijn broertje’, ‘zijn grootmoeder’ en ‘zijn grootvader’. Gek dat alle mensen om het gezin héén namen krijgen, maar niet de familieleden. Werkelijk iedereen krijgt een naam, de meubelmakers, de schilders, de “dealer die zich Mischa noemde” p.147. Wie hem te nabij komt verliest zijn naam en wordt deel van zijn rollenspel.

Geluk en vluchten
p.26 Puur geluk (in de liefde) in onbereikbaar wanneer het tastbaar lijkt.
Wat verstaat Levi onder geluk? (Na het vertrek van Levi’s vader naar het eiland waar hij Aloë Vera’s ging verbouwen, kijken zijn broertje en hij naar stapels zwart-wit foto’s van vroeger. Zij zien een gelukkig leven.)
En wat verstaat Rosa onder geluk?
Het is toch gek dat wanneer alles onder handbereik is, ze niet anders kunnen dan vluchten.
Van Levi wordt echt gehouden (toch?) en Rosa is eindelijk vrij. Vrij van haar eentonige werk, vrij van haar vader, vrij om haar geliefde broer op te zoeken wanneer zij dat wil. Vrij van geldzorgen. En juist op dat moment wil zij vluchten.
Dat heeft met het zoeken naar geluk te maken.
Zie ook Levi’s antwoord op Rosa’s eerste vraag op p.375: “Daar was het dus en het geurde naar geluk”. En Rosa die op de laatste pagina de zilte zeelucht opsnuift en dan weet dat “geluk () niet onmogelijk (is)”.
Waar is dat geluk? Hoe ziet dat eruit? Voor Levi? Voor Rosa?

Waarheid, leugen en de letteren?
Dat liegen heeft Levi van z’n grootvader p.65
“Misschien moest ik al mijn leugens maar eens opschrijven, dat zou best nuttig kunnen zijn.” P.98
Het 22-jarig meisje weet van zijn bekentenissen op schrift: Ze vroeg hem waarom hij alleen maar eerlijk kan zijn in schrift en niet in woord. Op.110
“Ik was wel hard op weg mijn gelogen leven echt te gaan leiden”.
Waarom liegt Levi Andreas? Omdat hij literatuur wil schrijven? Omdat de verzinsels hem beter, echter en mooier voorkwamen (p.24)?

Het einde van de wereld is het einde van dit boek. Het vijfentwintigste verhaal van Levi (p.309). Het einde van de fictionele wereld?
Levi Andreas bestaat voor ons, maar ook voor Rosa uit louter taal. Hij is een talige figuur waarop Rosa haar fantasie op loslaat. Die leverancier van hoopvolle gedachten.
En die houdt op bij zijn laatste tekst, zoals de wereld van een boek ophoudt bij de laatste bladzijde.

Dood
Het eerste briefje van Rosa gericht aan Levi. “Ik weet ook niet of ik dit allemaal zo leuk vind” etc. p.116 De dood speelt hier al een dreigende rol.
Rosa’s moeder heeft al zelfmoord gepleegd en Rosa zelf is ook niet echt een stabiel meisje. Overleeft Rosa dit boek? Of  laat zij haar ‘geschiedenis verdwijnen”? (p.376) “Geluk is niet onmogelijk” zijn haar laatste woorden in het boek. Wat zou zij onder geluk verstaan?
‘Hoe de dood ons nader tot elkaar brengt en ons leert brieven te schrijven’. Dat is het motto van deel 2. De dood van wie leert ons dit? Van Angelica? Van Rosa’s vader? Van de stomerij?
Als je de brieven van Rosa en Levi naast elkaar leest (vanaf p.212), bemerk je dan een verschil in stijl? Of lijkt het alsof deze brieven door dezelfde persoon geschreven zijn? Door wie?
Zouden we de verschillende sterfgevallen kunnen bezien? De dood van de moeder van Rosa, de dood van Angelica, de dood van Rosa’s vader. Wat veroorzaken deze sterfgevallen voor Rosa?

Moraal van het verhaal
Waarom heeft Pefko dit boek geschreven? Wat heeft hij willen vertellen met deze metaforische personages? Wat zegt hij over leugen en waarheid? Of over rust en vlucht? Over familie en over liefde.

Plaatjes
Leuke bestemming, Metropole hotel, Brussel (en misschien kun je er ook de cd bestellen van de muziek die je hoort)
En waar Levi het geld vandaan haalt?
“In het Four Seasons Hotel werd ik verwacht. Mijn kamer was al betaald door Levi” (p.332).
Gezellig is het er niet, wel duur.

Muziekjes

Er komt veel muziek in voor. Tenminste, er wordt vaak gerefereerd aan bepaalde muzieknummers. Ik heb een paar teksten hieronder gezet, maar er zijn er veel meer te vinden. Leuke vraag is of, en in hoeverre deze muziek thematisch iets met dit boek te maken heeft. Ik heb het niet gecheckt. Jij wel?

Deze muziek heeft Levi in zijn hoofd als hij een ‘time out’ met het 22-jarige meisje heeft in Brussel: http://www.youtube.com/watch?v=L9EKqQWPjyo&ob=av2e van Bob Dylan:

A worried man with a worried mind
No one in front of me and nothing behind
There’s a woman on my lap and she’s drinking champagne
Got white skin, got assassin’s eyes
I’m looking up into the sapphire tinted skies
I’m well dressed, waiting on the last train

[Bridge #1:]

Standing on the gallows with my head in a noose
Any minute now I’m expecting all hell to break loose
[Chorus]
People are crazy and times are strange
I’m locked in tight, I’m out of range
I used to care, but things have changed

This place ain’t doing me any good
I’m in the wrong town, I should be in Hollywood
Just for a second there I thought I saw something move
Gonna take dancing lessons do the jitterbug rag
Ain’t no shortcuts, gonna dress in drag
Only a fool in here would think he’s got anything to prove

[Bridge #2]
Lot of water under the bridge, Lot of other stuff too
Don’t get up gentlemen, I’m only passing through
[chorus]
I’ve been walking forty miles of bad road
If the bible is right, the world will explode
I’ve been trying to get as far away from myself as I can
Some things are too hot to touch
The human mind can only stand so much
You can’t win with a losing hand

[Bridge #3]

Feel like falling in love with the first woman I meet
Putting her in a wheel barrow and wheeling her down the street
[chorus]
I hurt easy, I just don’t show it
You can hurt someone and not even know it
The next sixty seconds could be like an eternity
Gonna get low down, gonna fly high
All the truth in the world adds up to one big lie
I’m love with a woman who don’t even appeal to me

[Bridge #4]

Mr. Jinx and Miss Lucy, they jumped in the lake
I’m not that eager to make a mistake
[chorus]

En deze had Levi in z’n hoofd toen hij haar net kende:
I want you
, van Bob Dylan http://www.youtube.com/watch?v=-iBLMZjltu4

The guilty undertaker sighs
The lonesome organ grinder cries
The silver saxophones say I should refuse you
The cracked bells and washed-out horns
Blow into my face with scorn
But it’s not that way
I wasn’t born to lose you
I want you, I want you
I want you so bad
Honey, I want you.

The drunken politician leaps
Upon the street where mothers weep
And the saviors who are fast asleep
They wait for you
And I wait for them to interrupt
Me drinkin’ from my broken cup
And ask for me
Open up the gate for you
I want you, I want you
Yes, I want you so bad
Honey, I want you.

Now all my fathers they’ve gone down
True love they’ve been without it
But all their daughters put me down
‘Cause I don’t think about it.

Well, I return to the Queen of Spades
And talk with my chambermaid
She knows that I’m not afraid
To look at her
She is good to me
And there’s nothing she doesn’t see
She knows where I’d like to be
But it doesn’t matter
I want you, I want you
Yes, I want you so bad
Honey, I want you.

Now your dancing child with his Chinese suit
He spoke to me, I took his flute
No, I wasn’t very cute to him – Was I ?
But I did though because he lied
Because he took you for a ride
And because time was on his side
And because I ..
I want you, I want you
Yes, I want you so bad
Honey, I want you.

Dit is de lievelingsmuziek van Nathan (p.207):
Wild is the wind van David Bowie: http://www.youtube.com/watch?v=VbpMpRq6DV4&ob=av2n

Love me, love me, love me, love me,
say you do
Let me fly away with you
For my love is like the wind,
and wild is the wind
Wild is the wind

Give me more than one caress
satisfy this hungriness
Let the wind blow through your heart
Oh wild is the wind, wild is the wind

You touch me, I hear the sound of mandolins
You kiss me
With your kiss my life begins
You’re spring to me, all things to me
Don’t you know you’re life, itself!

Like the leaf clings to the tree,
Oh, my darling, cling to me
For we’re like creatures of the wind,
and wild is the wind
Wild is the wind
Wild is the wind
Wild is the wind
wild is the wind

Geef een reactie

