Vonne van der Meer – De vrouw met de sleutel

Koop De vrouw met de sleutel hier.

Het aantrekkelijke voor een leesclub om De vrouw met de sleutel te kiezen zit hem in de prettige omvang, de ongedwongen toon en de herkenbaarheid van de personages. De verschillende verhalen geven voldoende afwisseling, (waardoor het ook niet echt meeslepend wordt), maar er valt genoeg te bespreken.

Zo kun je dit boek op twee manieren benaderen. Je kunt het hebben over de personages. Over Nettie. Wat is dat voor vrouw? Snap je hoe ze de draad na de dood van haar man weer wil oppakken? Zou je zelf iemand naast je bed hebben die je voorleest voor het slapen? Vind je het niet gek dat haar kinderen van niks weten? Dat ze dat pas een jaar na dato wil vertellen. Is Nettie niet zelf een eenzame vrouw? Heeft ze dit baantje eerder genomen uit eenzaamheid dan uit levensonderhoud? En wat vind je van de andere personages. Komen die voldoende uit de verf? Over wie zou je meer te weten willen komen?
Of thema’s als ‘Spijt is ook een verlangen’, dat zegt Olivia ergens. Waar heeft Olivia spijt van en waar verlangt zij naar? Waar heeft Nettie spijt van?
En wat vind je van haar advertentie? Geen seksuele bijbedoelingen? Is het dan handig om te vermelden dat je een moederlijk type bent met brede heupen?
Maar je kunt De vrouw met de sleutel ook lezen met de nadruk op de manier waarop dit boek is opgebouwd. De hoofdstukken met een nummer beschrijven de wederwaardigheden van Nettie met haar klanten. De hoofdstukken met aparte titel, zijn verhalen, ‘fictie’ dus. En de hoofdstukken die naar een maand genoemd zijn,  zijn dagboekfragmenten. Deze fragmenten hebben ook een andere bladspiegel zoals dat heet.  De rechterkant is niet ‘uitgelijnd’.  Je kunt je afvragen of deze dagboekfragmenten ‘authentieker’ zijn dan de andere gebeurtenissen die Nettie beschrijft. Hoe fictioneel zijn de hoofdstukken met een nummer? Is de ‘ik’ uit de dagboekfragmenten een andere ‘ik’ dan die uit de genummerde hoofdstukken? Het gaat in beide gevallen om Nettie.
Waarom heeft de schrijfster dit onderscheid aangebracht? Probeert zij met deze vorm de ‘ik’, Nettie en de auteur samen te laten vallen? Heeft Nettie dus zelf de schrijflessen die zij aan Renée geeft in haar boek in de praktijk gebracht?
Dus -en hier bereiken we toch wel een diepterecord in de interpretatie- ziet de schrijfster ons, haar lezers, misschien als haar kinderen die zij met haar verhalen wil behoeden voor het onheil van hun eenzaamheid? Is dit wat de laatste regels van het boek duidelijk maken? Is het de droom van deze schrijfster om bij haar lezers op de rand van het bed te zitten en haar boeken voor te lezen opdat zij er beter van worden? Zo’n moederlijke schrijfster moet dan wel brede heupen hebben.

VOOR DE BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK:
Klik op Barcode voor leestips De vrouw met de sleutel – Vonne van der Meer voor de PDF met barcode.
Deze code kun je uitprinten op je eigen briefpapier en vervolgens in het betreffende boek vouwen.
Zo kunnen klanten met een smart phone al in de winkel of bibliotheek zien of deze titel iets is voor hun leesclub.
(App’s waarmee je zo’n QR-code kunt lezen zijn b.v. QuickMark of QRReader (iPhone), of google naar QR codes voor Android. )

Flaptekst
Vrouw, 59 jaar, moederlijk voorkomen, brede heupen, prettige stem, komt u voor het slapen instoppen en voorlezen. Discr. verzek. Beslist geen seks. bedoel.
Een vrouw blijft na de plotselinge dood van haar man berooid achter. Ze moet geld verdienen en plaatst een advertentie.
Haar werk voert haar naar de slaapkamers van de meest uiteenlopende mensen: een elfjarig meisje, een stewardess, een veertigjarige werkloze man. Meer en meer raakt ze bij haar klanten betrokken.
De vrouw met de sleutel gaat over onze onstilbare honger naar verhalen, en wat een verhaal in een leven teweegbrengt.

Personages
Nettie
Bob, haar overleden man
Dhr. Jaap Zwaardvis
Olivia, stewardess
Renée, elfjarig meisje (en moeder Diane en haar minnaar Toon)
Mike, Michael Kes
Harry, leest Fregatschip Johanna Maria

Voorlezen, luisteren, schrijven
Schrijven, lezen voorlezen, dat zijn sleutelwoorden in dit boek. Dat roept de vraag op wat literatuur zou moeten zijn vanuit de schrijver gezien: “Wat is het orgaan van de schrijver, de stemband of het trommelvlies?” is een vraag die Bernard-Henri Levy oproept*, waarna hij Hemingway citeert: “Een schrijver zonder oor is als een bokser zonder linkerhand”.
Een schrijver zou veel meer een luisteraar moeten zijn dan een kijker.
Vind jij dat ook? Voorbeelden?
Vonne van der Meer heeft De vrouw met de sleutel zelf voorgelezen als audioboek. Had deze gesproken versie er eerder moeten zijn?

Titel
De vrouw met de sleutel

Wie is ‘de vrouw’? Wat is ‘de sleutel’?
Op het voorplat staat een trap afgebeeld. Dat kan een trap zijn die naar een van de voordeuren leidt waarvan Nettie een sleutel heeft. Maar iemand van een leesclub merkte op dat het ook veel wegheeft van een muzieksleutel. Zou dat met luisteren te maken hebben?

Zelfmoord als eind van een feestje
Op p.168 is Nettie erg uitgesproken over de zelfmoordpoging van Olivia. Zij vindt het moeilijk te begrijpen waarom het leven haar zo zwaar valt. Vervolgens weidt zij uit over mensen die het leven als een feestje zien en zelf het moment willen bepalen om eruit te stappen. Is dat een faire vergelijking, op het moment dat Olivia tegen haar wil uit haar -eeuwig gewenste- slaap is ontwaakt?

Spijt en verlangen
“maar spijt is toch ook verlangen?” dat vraagt Olivia zich af in haar brief aan Nettie. Wat zou  ze met deze zin bedoelen?
Zou die  ook van toepassing zijn op Netties leven? Waar heeft zij spijt van en waar verlangt zij naar?

Eenzaamheid
Gaat dit boek over eenzaamheid en de manieren om eruit te komen? Door een zelfmoordpoging (Olivia), een nieuwe vriendin (Mike), door zelf  te gaan lezen (Harry), of een verhaal schrijven (Renée).
Op p. 189 staat deze zin: “Alleen een verhaal, het fantaseren over personages en wat ze beleven, kan Renée uit haar isolement halen. Ze zal zich een weg naar buiten moeten schrijven.”
Vergelijk dit met de zin op p.15 “Toen, in het holst van mijn eenzaamheid, kreeg ik een idee”. En met de laatste zinnen van het boek.
Heeft Nettie zich met dit boek uit haar eigen eenzaamheid geschreven?
Zijn de lezers dan de kinderen die met Pasen naar haar verhaal komen luisteren?

Sketches of Spain
Sketches of Spain
van Miles Davis (p.14) is heel sfeervolle, melancholische muziek om te draaien, maar weet iemand welke film Nettie beschrijft op diezelfde pagina?

* Publieke vijanden, een steekspel in brieven. Michel Houellebecq & Bernard-Henri Lévy 2009 Arbeiderspers/De Geus (p.296)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: