De lezersvriend leest met lezers

De boeken die je hier aantreft krijgen geen recensie. Het enige wat hier telt is of het de moeite waard is om een boek te gaan lezen.
Soms is er een uitgebreide beschrijving. Soms een zeer beknopte. Maar wat ik ook schrijf, er is altijd iets op aan te merken.
Mocht ik iets waardevols over het hoofd gezien hebben, zet het er maar bij in een commentaar. Dan pas ik het aan of ik ben het oneens.
Eén boek per week
Hooguit. De Lezersvriend is dus geen geweldenaar die de ene titel na de andere verslindt en vervolgens de wereld belaagt met beschouwingen die voorwaar niet voor de poes zijn.
Je moet dit blog niet volgen omdat je van recensies houdt. Die vind je in overvloed in kranten, tijdschriften en op boekenblogs van gepassioneerde lezers bij wie de letters als boek naar binnen gaan en als mening naar buiten komen.

4 Reacties

  1. Inderdaad een intrigerend boek, Houdini of De Tussentijd. Een leuk initiatief om daar een avondje over te discussiëren. Toevallig ken ik de schrijver, Michel Boll, omdat we op de middelbare school vroeger in dezelfde klas hebben gezeten. Daarna is hij Nederlands gaan studeren. Als je het hem vraagt is ie vast wel bereid om langs te komen op zo’n avond met lezers.

    • Dag Trix,
      Dank voor je reactie.
      Bedenk altijd, voordat je een leesclubavond organiseert, of de aanwezigheid van de schrijver wel kan bijdragen tot een onbezorgd spreken over een boek. Die onbezorgdheid heeft snel te lijden onder ’s clubs bewondering, gêne of hoffelijkheid ten aanzien van de auteur. Gezelligheid is een groot ding dat je met een auteursbezoek niet lichtzinnig in de waagschaal moet leggen.
      En daarbij, de dolste interpretaties moeten mogelijk blijven, zonder dat je de aanwezige schrijver de wenkbrauwen ziet optrekken.

      De Lezersvriend

  2. Beste Lezersvriend, ik heb een suggestie: ‘Ik was Amerika’ van Gustaaf Peek. Ik ben er net in begonnen en vind het een enorm intrigerend boek. Misschien een tip om dit boek te bespreken op je blog? H. Gr. K.

Geef een reactie

